Op veel kinderdagverblijven zie ik tegenwoordig bakken vol kosteloos materiaal en dagelijkse gebruiksvoorwerpen, ook wel ‘open materiaal’ genoemd. Geweldig! Open materiaal is gratis en prikkelt de fantasie. Dat het de inventiviteit stimuleert is natuurlijk super, maar hoe kun je het inzetten om de motoriek te ontwikkelen?

Tips:

  • Zou je de fijne motoriek willen stimuleren? Leg eens klein materiaal neer zoals spiterwten, knopen, watjes, schelpjes etc. Vergeet niet om er lege eierdozen en ijsblokjesbakjes naast te leggen. Je zult zien dat veel kinderen gaan sorteren, patronen leggen en het steeds in en uit de bakjes doen. Dit oefent o.a. de oog-handcoördinatie, pincet en samenwerking van de handen.
  • Rollen wordt niet alleen uitgelokt door ballen, maar ook door eens lege plastic flessen, blikken, wc-rolletjes en plastic ‘eten’ uit de huishoek neer te leggen. Zeker als je er vanaf een afstandje iets mee om kunt rollen. Op dezelfde manier is een bolletje sokken en een prop kranten uitdagend materiaal om mee te gooien.
  • Bij open materiaal denken we vaak aan klein materiaal dat met name de fijne motoriek prikkelt. Toch kun je met open materiaal ook goed de grove motoriek, lichaamsschema en ruimtelijke oriëntatie stimuleren. Denk aan grote kartonnen dozen en oude (auto) banden. Of aan stukken piepschuim en vloerbedekking waar je overheen kunt lopen/ springen/ kruipen etc. Voor oudere kinderen zijn grote planken waarmee ze buiten van alles mogen maken natuurlijk geweldig.
  • Zorg bij knutselen voor ‘koppelmateriaal’ zoals touwen, elastiekjes, lijm, plakband etc. Met alleen een bakje kurken en wat knopen kunnen de meeste kinderen niet zoveel.
  • Berg al het materiaal handig op. Liefst laag, in doorzichtige bakken en met foto’s voorop van wat erin zit. Op die manier wordt de fantasie geprikkeld en kunnen kinderen het zelf pakken en ook zelf weer opruimen.

Waak ervoor dat je toch lesjes gaat geven! Hoewel je motorische vaardigheden goed kunt uitlokken met open materiaal is de kracht van open materiaal natuurlijk juist dat een kind er zijn eigen fantasie in kwijt kan. Dan kan dus iets heel anders zijn dan wat jij in je hoofd hebt of wat ik hier beschreven heb.

Motoriek stimuleren verankeren in je organisatie
Het is aan ons als professionals om oog te hebben voor wat kinderen in hun spel eigenlijk geoefend hebben. Door dit te onderkennen en te noteren kun je namelijk een volgende keer een kind opnieuw uitdagen, precies waar het nodig is. Je merkt welke motorische gebieden van nature veel geoefend worden in je groep en welke niet zodat je nieuwe accenten kunt gaan leggen of ander (open) materiaal kunt aanbieden.
Een methode die je hier werkelijk handvatten voor geeft is SLIM bewegen; Spelend Leer Ik Mezelf Bewegen.

SLIM bewegen is ontwikkeld door pedagoog Ingrid Nagtzaam van Het Kan en kinderoefentherapeut Marieke Regeling. SLIM bewegen bestaat uit een programma, een training en e-learning.

Meer weten? Kijk op www.slimontdekken.nl

https://tobekinderopvang.nl/pedagogiek-1/5-manieren-om-motoriek-stimuleren-open-materiaal/

© Marieke Regeling